Slavnost Neposkvrněného početí Panny Marie

Maria, beze hříchu počatá, oroduj za nás, kteří se k tobě utíkáme.

Slavnost Neposkvrněného početí Panny Marie slavíme 8.prosince.

Neposkvrněném početí Panny Marie (latinsky Immaculata conceptio) je učení,

že Maria, matka Ježíše Krista, byla počata bez poskvrnění dědičným prvotním hříchem.

Římskokatolická církev jej oslavuje (8. prosince) od středověku, v roce 1854 učení papež Pius

IX. vyhlásil za dogma

Maria byla (podobně jako na počátku Adam a Eva) bez prvotního hříchu. Už před svým

narozením. Na rozdíl od Evy však tuto neposkvrněnost neztratila ani osobním hříchem. Pius

XII. ve své encyklice Mystici corporis z roku 1943 výslovně píše, že Maria byla svobodná od

jakéhokoli osobního nebo dědičného hříchu. Z toho důvodu katolíci také označují Ježíšovu

matku Marii za „plnou milosti" či „milostiplnou" (srov. Lk 1, 28). Byla (na rozdíl od

ostatních) uchráněna i od následků prvotního hříchu, jako je náklonnost k hříchu a nezřízená

žádostivost. Nebyla však uchráněna od vnějších důsledků hříchu, jako je bolest a utrpení,

které nesla spolu se svým synem. Mariino uchránění od prvotního hříchu jistě nebylo nutnou

podmínkou vtělení Božího Syna. Podle katolické nauky nicméně bylo vhodné, aby Bůh přišel

na svět do čistého, svatého příbytku, protože vedle jeho svatosti neobstojí nic poskvrněného.

I pro jeho lidský vývoj v rodině bylo vhodné prostředí dokonalé svatosti. Ale hlavním

důvodem bezhříšnosti Mariiny je zřejmě to, že Maria měla jako nová Eva zastupovat lidstvo

v souhlasu s Božím vykupitelským záměrem. Porušené stvoření by zřejmě nedokázalo říci

Bohu své „fiat" - staň se, protože by jeho vůle nebyla tak dokonale sjednocena s vůlí Boží,

jako byla vůle Mariina.

I když jsou novozákonní texty o Marii kvantitativně skromné, kvalitativně jsou velmi

závažné.Ilustrují jen jednu jedinou výpověď: Maria byla vyvolena Bohem a toto vyvolení ve

víře přijala. Klíčovou scénou je Zvěstování podle Lukášova evangelia. Bůh jí sděluje svůj

plán spásy, který spočívá v tom, že z čisté milosti a bez jakéhokoli lidského předběžného

či následného činu chce ve Vtělení vstoupit do myslitelně nejužšího společenství lásky

s člověkem. Je pro to příklad v Novém zákoně? Ano, Lukáš v evangeliu napsal:: „Anděl

přistoupil k Marii a řekl: Buď zdráva, milostiplná, Pán s tebou" (Lk 1,28

První úvahy o vyhlášení dogmatu o bezhříšném narození Marie se objevily už v 9. století

pod vlivem syrské tradice. Františkán blah. Jan Duns Scotus (který formuloval učení

o „anticipovaném vykoupení" - Po Scotově obhajobě se učení o neposkvrněném početí Panny

Marie rychle rozšířilo, jeho šíření vynikl především františkánský řád. Během staletí bylo

učení o neposkvrněném početí opakovaně potvrzeno papeži (např. Sixtem IV. bulou Cum

praeexcelsa, 1477) i církevními sněmy (Basilejský koncil).

Jako dogma byla tato idea vyhlášena „ex cathedra" papežem Piem IX. dne 8. prosince 1854

bulou Ineffabilis Deus Vše, co lze říci o Marii, vždy vychází z toho, že nejdokonalejším

způsobem přijala vykoupení. Ona je člověkem, jak ho myslel Bůh. ... Maria nebyla jen

nástroj bez vlastní vůle, pomocí něhož Bůh provedl svou spásu. Ona uslyšela jeho volání a

následovala pozvání Boží. Maria je původní obraz člověka, který zcela, až do základu své

existence, se odevzdává Bohu. Vede nás k Ježíši, je jeho Matka. V tom je nejkratší cestou k

němu. (Karl Lehmann: Vor dem Wunder der Weihnacht, Herder Freiburg, 1987, s. 48 - 52 )

Zobrazení.

Ustáleným způsobem zobrazuje od 16. století a nazývá se latinsky Immaculata, česky

Neposkvrněné (početí) nebo také bez poskvrny. Sochy a obrazy Panny Marie, která stojí na

zeměkouli, patou drtí hadovi (ďáblu) hlavu a před nohama má půlměsíc.

Maria, beze hříchu počatá, oroduj za nás, kteří se k tobě utíkáme.Slavnost Neposkvrněného početí Panny Marie slavíme 8.prosince.

Neposkvrněném početí Panny Marie (latinsky Immaculata conceptio) je učení,

že Maria, matka Ježíše Krista, byla počata bez poskvrnění dědičným prvotním hříchem.

Římskokatolická církev jej oslavuje (8. prosince) od středověku, v roce 1854 učení papež Pius

IX. vyhlásil za dogma

Maria byla (podobně jako na počátku Adam a Eva) bez prvotního hříchu. Už před svým

narozením. Na rozdíl od Evy však tuto neposkvrněnost neztratila ani osobním hříchem. Pius

XII. ve své encyklice Mystici corporis z roku 1943 výslovně píše, že Maria byla svobodná od

jakéhokoli osobního nebo dědičného hříchu. Z toho důvodu katolíci také označují Ježíšovu

matku Marii za „plnou milosti" či „milostiplnou" (srov. Lk 1, 28). Byla (na rozdíl od

ostatních) uchráněna i od následků prvotního hříchu, jako je náklonnost k hříchu a nezřízená

žádostivost. Nebyla však uchráněna od vnějších důsledků hříchu, jako je bolest a utrpení,

které nesla spolu se svým synem. Mariino uchránění od prvotního hříchu jistě nebylo nutnou

podmínkou vtělení Božího Syna. Podle katolické nauky nicméně bylo vhodné, aby Bůh přišel

na svět do čistého, svatého příbytku, protože vedle jeho svatosti neobstojí nic poskvrněného.

I pro jeho lidský vývoj v rodině bylo vhodné prostředí dokonalé svatosti. Ale hlavním

důvodem bezhříšnosti Mariiny je zřejmě to, že Maria měla jako nová Eva zastupovat lidstvo

v souhlasu s Božím vykupitelským záměrem. Porušené stvoření by zřejmě nedokázalo říci

Bohu své „fiat" - staň se, protože by jeho vůle nebyla tak dokonale sjednocena s vůlí Boží,

jako byla vůle Mariina.

I když jsou novozákonní texty o Marii kvantitativně skromné, kvalitativně jsou velmi

závažné.Ilustrují jen jednu jedinou výpověď: Maria byla vyvolena Bohem a toto vyvolení ve

víře přijala. Klíčovou scénou je Zvěstování podle Lukášova evangelia. Bůh jí sděluje svůj

plán spásy, který spočívá v tom, že z čisté milosti a bez jakéhokoli lidského předběžného

či následného činu chce ve Vtělení vstoupit do myslitelně nejužšího společenství lásky

s člověkem. Je pro to příklad v Novém zákoně? Ano, Lukáš v evangeliu napsal:: „Anděl

přistoupil k Marii a řekl: Buď zdráva, milostiplná, Pán s tebou" (Lk 1,28

První úvahy o vyhlášení dogmatu o bezhříšném narození Marie se objevily už v 9. století

pod vlivem syrské tradice. Františkán blah. Jan Duns Scotus (který formuloval učení

o „anticipovaném vykoupení" - Po Scotově obhajobě se učení o neposkvrněném početí Panny

Marie rychle rozšířilo, jeho šíření vynikl především františkánský řád. Během staletí bylo

učení o neposkvrněném početí opakovaně potvrzeno papeži (např. Sixtem IV. bulou Cum

praeexcelsa, 1477) i církevními sněmy (Basilejský koncil).

Jako dogma byla tato idea vyhlášena „ex cathedra" papežem Piem IX. dne 8. prosince 1854

bulou Ineffabilis Deus Vše, co lze říci o Marii, vždy vychází z toho, že nejdokonalejším

způsobem přijala vykoupení. Ona je člověkem, jak ho myslel Bůh. ... Maria nebyla jen

nástroj bez vlastní vůle, pomocí něhož Bůh provedl svou spásu. Ona uslyšela jeho volání a

následovala pozvání Boží. Maria je původní obraz člověka, který zcela, až do základu své

existence, se odevzdává Bohu. Vede nás k Ježíši, je jeho Matka. V tom je nejkratší cestou k

němu. (Karl Lehmann: Vor dem Wunder der Weihnacht, Herder Freiburg, 1987, s. 48 - 52 )

Zobrazení.

Ustáleným způsobem zobrazuje od 16. století a nazývá se latinsky Immaculata, česky

Neposkvrněné (početí) nebo také bez poskvrny. Sochy a obrazy Panny Marie, která stojí na

zeměkouli, patou drtí hadovi (ďáblu) hlavu a před nohama má půlměsíc.

Maria, beze hříchu počatá, oroduj za nás, kteří se k tobě utíkáme.Slavnost Neposkvrněného početí Panny Marie slavíme 8.prosince.

Neposkvrněném početí Panny Marie (latinsky Immaculata conceptio) je učení,

že Maria, matka Ježíše Krista, byla počata bez poskvrnění dědičným prvotním hříchem.

Římskokatolická církev jej oslavuje (8. prosince) od středověku, v roce 1854 učení papež Pius

IX. vyhlásil za dogma

Maria byla (podobně jako na počátku Adam a Eva) bez prvotního hříchu. Už před svým

narozením. Na rozdíl od Evy však tuto neposkvrněnost neztratila ani osobním hříchem. Pius

XII. ve své encyklice Mystici corporis z roku 1943 výslovně píše, že Maria byla svobodná od

jakéhokoli osobního nebo dědičného hříchu. Z toho důvodu katolíci také označují Ježíšovu

matku Marii za „plnou milosti" či „milostiplnou" (srov. Lk 1, 28). Byla (na rozdíl od

ostatních) uchráněna i od následků prvotního hříchu, jako je náklonnost k hříchu a nezřízená

žádostivost. Nebyla však uchráněna od vnějších důsledků hříchu, jako je bolest a utrpení,

které nesla spolu se svým synem. Mariino uchránění od prvotního hříchu jistě nebylo nutnou

podmínkou vtělení Božího Syna. Podle katolické nauky nicméně bylo vhodné, aby Bůh přišel

na svět do čistého, svatého příbytku, protože vedle jeho svatosti neobstojí nic poskvrněného.

I pro jeho lidský vývoj v rodině bylo vhodné prostředí dokonalé svatosti. Ale hlavním

důvodem bezhříšnosti Mariiny je zřejmě to, že Maria měla jako nová Eva zastupovat lidstvo

v souhlasu s Božím vykupitelským záměrem. Porušené stvoření by zřejmě nedokázalo říci

Bohu své „fiat" - staň se, protože by jeho vůle nebyla tak dokonale sjednocena s vůlí Boží,

jako byla vůle Mariina.

I když jsou novozákonní texty o Marii kvantitativně skromné, kvalitativně jsou velmi

závažné.Ilustrují jen jednu jedinou výpověď: Maria byla vyvolena Bohem a toto vyvolení ve

víře přijala. Klíčovou scénou je Zvěstování podle Lukášova evangelia. Bůh jí sděluje svůj

plán spásy, který spočívá v tom, že z čisté milosti a bez jakéhokoli lidského předběžného

či následného činu chce ve Vtělení vstoupit do myslitelně nejužšího společenství lásky

s člověkem. Je pro to příklad v Novém zákoně? Ano, Lukáš v evangeliu napsal:: „Anděl

přistoupil k Marii a řekl: Buď zdráva, milostiplná, Pán s tebou" (Lk 1,28

První úvahy o vyhlášení dogmatu o bezhříšném narození Marie se objevily už v 9. století

pod vlivem syrské tradice. Františkán blah. Jan Duns Scotus (který formuloval učení

o „anticipovaném vykoupení" - Po Scotově obhajobě se učení o neposkvrněném početí Panny

Marie rychle rozšířilo, jeho šíření vynikl především františkánský řád. Během staletí bylo

učení o neposkvrněném početí opakovaně potvrzeno papeži (např. Sixtem IV. bulou Cum

praeexcelsa, 1477) i církevními sněmy (Basilejský koncil).

Jako dogma byla tato idea vyhlášena „ex cathedra" papežem Piem IX. dne 8. prosince 1854

bulou Ineffabilis Deus Vše, co lze říci o Marii, vždy vychází z toho, že nejdokonalejším

způsobem přijala vykoupení. Ona je člověkem, jak ho myslel Bůh. ... Maria nebyla jen

nástroj bez vlastní vůle, pomocí něhož Bůh provedl svou spásu. Ona uslyšela jeho volání a

následovala pozvání Boží. Maria je původní obraz člověka, který zcela, až do základu své

existence, se odevzdává Bohu. Vede nás k Ježíši, je jeho Matka. V tom je nejkratší cestou k

němu. (Karl Lehmann: Vor dem Wunder der Weihnacht, Herder Freiburg, 1987, s. 48 - 52 )

Zobrazení.

Ustáleným způsobem zobrazuje od 16. století a nazývá se latinsky Immaculata, česky

Neposkvrněné (početí) nebo také bez poskvrny. Sochy a obrazy Panny Marie, která stojí na

zeměkouli, patou drtí hadovi (ďáblu) hlavu a před nohama má půlměsíc.

Maria, beze hříchu počatá, oroduj za nás, kteří se k tobě utíkáme.