Projekt Erasmus+ 2016-17

"We are the readers." Podpora čtenářské gramotnosti.

  Biskupské gymnázium rozšíří svou škálu schválených mezinárodních projektů o projekt Erasmus+ Vzdělávací mobilita jednotlivců pracovníků škol pro rok 2016 - 2017 s názvem We are the readers, Klíčová akce 1, Výzva 2016 pod registračním číslem 2016-1-CZ01-KA101-22867.

  Biskupské gymnázium se v 1. polovině roku 2015 zúčastnilo soutěže nadace Prague Post Endowment a nakladatelství Macmillan Grab the Reader a mezi 70 účastníky uspělo a získalo 120 kusů knih adaptované četby anglických autorů. V listopadu roku 2015 byla na Biskupském gymnáziu slavnostně otevřena Anglická knihovna. Biskupské gymnázium zakoupilo dalších 180 titulů adaptované četby v sadách jednotlivých úrovní pro jednotlivé ročníky. Poněvadž nová Anglická knihovna na Biskupském gymnáziu již obsahuje téměř 300 svazků anglické adaptované četby ve všech úrovních, 50 výtisků Oxfordského studijního slovníku a referenční literaturu týkající se reálií, gramatiky a přípravy ke cambridgeským zkouškám a anglické časopisy, je nezbytné pracovat s tituly systematicky ve spolupráci předmětových komisí anglického a českého jazyka a vedením školy.

  Rozvíjení čtenářské gramotnosti žáků a studentů se může dostat na novou, kvalitativně i kvantitativně vyšší úroveň díky systematické práci vyučujících českého a anglického jazyka a vedení školy a také díky nově získaným zkušenostem z anglických škol.   V rozvoji jazykových kompetencí a čtenářské gramotnosti má projekt za cíl podpořit pravidelnou práci s anglickou knihou ve výuce anglického a českého jazyka, v projektové výuce tzv. Dny s anglickou knihou, zajímavými doprovodnými akcemi jako např. podporou dramatické výchovy a projektem Dny se Shakespearem a setkáními se zajímavými osobnostmi a v neposlední řadě individuální četbou. Inspirací k tomuto projektu se stala zkušenost s netradiční prací s anglickou literaturou na Marlwood Grammar School v Alvestonu v roce 1996 v rámci projektu Comenius a setkání s učiteli anglického jazyka a literatury na jazykové škole English in Margate při soukromém jazykovém pobytu v roce 2015.

  Projekt si klade za cíl  poznání anglického vzdělávacího systému a získání zkušeností týkajících se  rozvoji čtenářské gramotnosti  v kolébce anglické literatury a příklady dobré praxe využít ve Školním vzdělávacím programu a tematických plánech Biskupského gymnázia. Studentům nabídneme knihy k rozvíjení jejich čtenářské gramotnosti ve volném čase a podpoříme motivaci k výuce anglického a českého jazyka. Jejich znalost pak využijeme ve výuce formou individuálních prezentací, týmové práce nebo seminárních prací. Práce s anglickou adaptovanou četbou se bude promítat do jiných předmětů, hudební a výtvarné výchovy, zeměpisu a dějepisu  a podpoří tím propojení znalostí a dovedností jednotlivých předmětů v anglickém jazyce. Zajímavá a netradiční práce s anglickou knihou též může motivovat zájem o četbu obecně u žáků a studentů.

Důležitým aspektem tohoto projektu je zvýšit zájem, motivaci a znalost vyučujících anglického a českého jazyka, kteří budou projekt realizovat v hodinách anglického jazyka a českého jazyka pomocí metody CLIL, v semináři Anglická literatura, na různých školních projektech a akcích. Projekt by měl podpořit propojení znalostí a dovedností s jinými předměty v anglickém jazyce. Uvědomění si důležitosti četby je důležitou branou ke získání dalších znalostí  a dovedností v dnešním technickém světě.

PhDr. Jitka Stráská, koordinátorka projektu  

 

Prezentace - Education in GB