Jak má vypadat ročníková práce

Poznámky k tvorbě ročníkové práce pro školní rok 2025/2026
ROZSAH A FORMA PRÁCE:
Ročníkovou práci zpracovává žák samostatně v jednom ze seminářů, které navštěvuje.
Téma práce si vybere z nabídky předložené vyučujícím nejpozději do 30. září a vyučujícímu svoji volbu sdělí nejpozději do konce října.
V hodinách příslušného semináře konzultuje žák tvorbu práce s vyučujícím.
Nejpozději 17. dubna odevzdá žák práci jednak v tištěné podobě a jednak v elektronické podobě příslušnému vyučujícímu.
Obhajoby ročníkových prací (max. 20 minut – 10 minut prezentace, 10 minut dotazy) budou probíhat před komisí v průběhu května, jejich součástí bude audiovizuální prezentace problematiky. Hodnocení prezentace tvoří 60% celkového hodnocení ročníkové práce.
Hodnocení ročníkové práce tvoří 1/3 celkového hodnocení žáka v příslušném semináři. Vypracování ročníkové práce s hodnocením nejhůře dostatečně je nutnou podmínkou k hodnocení v semináři. Pokud bude ročníková práce nebo její obhajoba hodnocena nedostatečně, bude studentovi zadáno téma nové ročníkové práce k doplňkové zkoušce.
Ročníková práce bude mít 20 stran textové části, počet stran práce může být podle tématu vyšší. Pokud budou v obsahu práce převažovat výpočty, vzorce, tabulky, grafy apod., může být její minimální rozsah snížen na 15 stran (o tomto snížení vždy rozhodne vedoucí práce).
Počet stránek příloh není omezen. Je vhodné dodržovat účelnost. Obrázky zařazené do textu se započítávají do rozsahu práce.
Text práce je tištěn na stránky formátu A4, písmo Times New Roman velikosti 12, řádkování 1,5. Tiskne se pouze z jedné strany listu. Obrázky a tabulky musí být samostatně očíslovány. V textu musí být odkazy na příslušné tabulky, obrázky, viz obr. č. …, viz tabulka č. …..
Pokud bude práce obsahovat doslovné citace, musí obsahovat bibliografické odkaz buď ve zvláštní kapitole Poznámky nebo na stránce pod čarou. Citace v textu označujeme horním indexem, arabskými číslicemi a poté v kapitole Poznámky učiníme bibliografický odkaz. Přímé citace by měly tvořit asi 10% finálního textu studenta. Pokud odkazujeme na myšlenku autora, parafrázujeme ji, učiníme bibliografický odkaz přímo v textu (příjmení autora, rok vydání publikace).
Všechny zdroje informací, které žák při práci použije, musí být zaznamenány v kapitole Použitá literatura; řadíme ji abecedně podle příjmení autora. Obecně se seznam literatury člení na knižní zdroje (tištěné), odborné články a studie, elektronické zdroje a legislativu (právní prameny, judikatura). Citace literatury se povinně řídí normou ČSN ISO 690.
Využití AI při tvorbě ročníkové práce zapíše žák do práce následovně:
a) Pokud aplikuje generativní AI, která mu poskytne podklady (např. shrnutí apod.) a podněty ke struktuře a obsahu textu, které nejsou v písemné práci využity v doslovném znění anebo parafrázi, opatří text práce prohlášením v kapitole Čestné prohlášení. Například: Při přípravě této práce autor/-ka použil/-a [NÁZEV APLIKACE; WEBOVÁ ADRESA APLIKACE] za účelem [DŮVOD]. Po použití tohoto nástroje autor/-ka provedl/-a kontrolu obsahu a přebírá za něj plnou zodpovědnost.
b) Pokud aplikuje generativní AI, která mu poskytne podněty k obsahu textu, které jsou v písemné práci využity v doslovném znění, v přímé citaci anebo parafrázi, je vhodné opatřit příslušnou pasáž citací, která je zde v podstatě deklarací využití příslušného nástroje AI.
Tvůrce. Název služby. Formát a typ zdroje. Verze. Datum vydání, datum úprav/revize. Dostupnost. [Datum citování].
OpenAI. ChatGPT. Online, generativní AI. Verze GPT-4o mini. May 15, 2025. Dostupné z: https://chatgpt.com/. [cit. 2025-05-16].
Použité prompty je možné vložit do práce jako součást příloh.
Ročníková práce bude vhodným způsobem svázána (levé okraje listů budou spojeny po celé délce, například tzv. kroužkovou vazbou apod.).
STRUKTURA PRÁCE:
1. TITULNÍ STRANA obsahuje v náležité úpravě tyto údaje:
BISKUPSKÉ GYMNÁZIUM ŽĎÁR NAD SÁZAVOU
Název práce: ……………… (ROČNÍKOVÁ PRÁCE)
Autor:
Ročník:
Vedoucí práce:
Školní rok:
2. ANOTACE/ABSTRACT obsahuje stručné shrnutí obsahu práce (8-10 řádků) česky, vymezení klíčových slov (3-5); pak následuje anglický překlad (abstract, keywords)
3. OBSAH
4. ÚVOD – slouží k základní orientaci čtenáři v těchto otázkách: proč je zpracováváno právě toto téma, jaké důvody vedly zpracovatele k analýze, s čím se při práci setkával – dostupnost literatury, ochota osob z praxe vyjít vstříc autorovi, zvolená metoda práce, k čemu autoři došli, zda lze téma zkoumat dál, další důležité problémy, na které autoři považují za důležité upozornit.
5. VLASTNÍ TEXT – je členěn do kapitol, případně podkapitol (pokud je to nutné), musí mít jasnou strukturu a logiku. Obsahuje část teoretickou a část praktickou. Praktická část tvoří 60% (humanitní zaměření); 70% (přírodovědné zaměření) celé ročníkové práce. Popis problému, co bylo zjištěno, výpočty, popisy experimentů, průzkumů, tlumočí se fakta bez úvah a komentářů.
6. ZÁVĚR PRÁCE – syntetizuje hlavní zjištění, hodnotí výsledky práce, obsahuje úvahy, komentáře, porovnání s úvodními hypotézami, naznačuje další východiska, možnosti rozvoje tématu, návrhy na zlepšení daného stavu, využití v praxi apod.
7. POZNÁMKY
8. SEZNAM POUŽITÉ LITERATURY – pracuje s citační normou ČSN, předpokládá se, že žáci v textu pracují s odkazy na literaturu a používají jeden systém odkazů.
9. PŘÍLOHY – přílohy dokumentují názory zpracovatelů. Jsou průběžně číslované římskými číslicemi a v textu práce je na ně odkazováno (mají charakter kopií, fotografií, tabulek, grafů apod.)
Příklady bibliografických citací:
a) monografická publikace
AUTOR. Název knihy: podnázev knihy. Označení vydání. Místo vydání: Nakladatelství, rok vydání. Počet stran. ISBN.
Příklad:
GLEICK, James. Informace: historie, teorie, záplava. 1. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2013, 396 s. ISBN 978-80-7363-415-5.
b) článek
AUTOR. Název článku. Sekundární odpovědnost. Název zdrojového dokumentu, rok, ročník, číslo svazku, lokace části.
Příklad:
SMEJKAL, V. Proč nový zákon?. CHIP: magazín informačních technologií, listopad 1999, roč. 9, c 11, s. 54–55.
c) Akademická práce
AUTOR. Název: podnázev [nosič u elektronických]. Místo vydání, rok vydání. Dostupnost. Poznámky.
Příklad:
NOVÁK, Tomáš. Skončení pracovního poměru. Plzeň, 2002. Dostupné také z: http://theses.cz/id/cqwe6q. Rigorózní práce obhájená na Fakultě právnické Západočeské univerzity v Plzni.
d) Elektronická kniha
Jedná se o citace elektronické knihy, dostupné např. prostřednictvím internetu.
AUTOR. Název: podnázev díla [nosič]. Místo vydání: Nakladatelství, rok/datum vydání, datum aktualizace [datum citování]. Identifikátor (ISBN). Dostupnost.
Příklad:
HÖNIG, Johannes Franz. Abdominoplastik Prinzip und Technik [online]. Heidelberg: Steinkopff, 2008 [cit. 2015-02-21]. ISBN 978-379-8518-179. Dostupné z: http://www.springerlink.com/content/978-3-7985-1816-2.
e) Elektronický článek
AUTOR. Název článku: podnázev článku. Název periodika: podnázev periodika [nosič]. Místo vydání: Nakladatelství, rok/datum vydání, ročník, číslo, datum aktualizace [datum citování]. Dostupnost.
Příklad:
SRBECKÁ, Gabriela. Rozvoj kompetencí studentů ve vzdělávání. Inflow: information journal [online]. 2010, roč. 3, č. 7 [cit. 2010-08-06]. ISSN 1802-9736. Dostupné z: http://www.inflow.cz/ rozvoj-kompetenci-studentu-ve-vzdelavani
f) Webové sídlo (web)
Primární odpovědnost. Název webu: podnázev webu [nosič]. Sekundární odpovědnost. Vydání/verze. Místo vydání: Nakladatelství, rok/datum vydání, datum aktualizace [datum citování]. Dostupnost.
Příklad:
ČESKO. MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY. MŠMT: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [online]. MŠMT, ©2006 [cit. 2010-08-05]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/
g) Webová stránka
Primární odpovědnost webu. Název webu: podnázev webu [nosič]. Vydání/verze. Místo vydání: Nakladatelství, rok/datum vydání, datum aktualizace [datum citování]. Dostupnost.
Příklad:
WESTCOM. O nás. Webnode.cz [online]. ©2008-2011 [cit. 2011-04-26]. Dostupné z: http://www.webnode.cz/o-nas/
Použitý zdroj:
UČÍM CITACE. Jak citovat [online]. Dostupné z: http://ucimcitace.cz/jak-citovat/
Doporučení: na stránkách http://www.citace.com/ je možné citace generovat.
HODNOCENÍ PRÁCE
a) Písemná část
Maximální bodové hodnocení: 100 bodů
PRO SPLNĚNÍ PODMÍNEK ROČNÍKOVÉ PRÁCE A HODNOCENÍ MINIMÁLNĚ ZNÁMKOU DOSTATEČNOU – 60 BODŮ (ze 100)
1. OBSAH
- 50 bodů
a) teoretická část – 20 bodů – humanitní práce; 15 bodů – přírodovědné práce
b) praktická část – 30 bodů - humanitní práce; 35 bodů – přírodovědné práce
2. FORMÁLNÍ STRÁNKA
- 25 bodů
- body se odečítají za: formální chyby v textu – chybějící náležitosti (titulní list, anotace, …), nesprávné a nedostatečné odkazování, nesprávně uvedená použitá literatura, stránkování, odkazy na obrazovou část práce, nevhodné rozložení kapitol, nevhodnou grafickou úpravu textu, …
3. JAZYK
- 20 bodů
- volba jazykových prostředků adekvátních dané komunikační situaci, spisovná čeština, neutrální (slohově nezabarvené) jazykové prostředky, termíny, volba pojmenování přiměřených dané skutečnosti; pravopis a tvarosloví; návaznost vět a souvětí, strukturovanost, členěnost textu (odstavce apod.); srozumitelnost textu; způsob vedení argumentace; logika textu, souvislost uvedených informací
4.KONZULTACE, KOMUNIKACE S VEDOUCÍM PRÁCE
- 5 bodů
Hodnocení
100 – 90 výborně
89 – 80 chvalitebně
79 – 70 dobře
69 – 60 dostatečně
b) Obhajoba
Maximální bodové hodnocení: 50 bodů
1. TÉMA – dodržení tématu, faktická správnost a porozumění tématu, srozumitelnost podání tématu, logická návaznost – v mluveném i prezentovaném (slidy); 30 bodů
2. DISKUSE – schopnost odpovědět na dotazy věcně správně, reagovat na podněty (obhajoba vlastních zdrojů a názorů); 10 bodů
3. MLUVENÝ PROJEV – kultivovanost, spisovnost, plynulost projevu (parazitní slova, vhodné užití terminologie), řeč těla (nevhodné pohyby, oční kontakt s posluchači, práce rukou); 10 bodů
Hodnocení
50 – 45 výborně
44 – 40 chvalitebně
39 – 35 dobře
34 – 30 dostatečně
29 - 0 nedostatečně
CELKOVÉ HODNOCENÍ ROČNÍKOVÉ PRÁCE
- známka z písemné části (A) – 40% celkového hodnocení
- známka z prezentace (B) – 60% celkového hodnocení