Kritéria hodnocení profilové části MZ z matematiky

pro rok 2025
Kritéria hodnocení profilové části maturitní zkoušky z matematiky
Profilová část maturitní zkoušky z matematiky probíhá ústní formou. Bylo stanoveno 26 témat, která se skládají ze dvou podotázek včetně příkladů, které student řeší samostatně na tabuli. Témata byla zveřejněna na webových stránkách školy. Pro opravnou i náhradní zkoušku se témata zachovávají.
Příprava trvá 15 minut, ústní zkouška nejdéle 15 minut. Při přípravě žák může používat kalkulačku bez grafického režimu a možnosti programování a Matematické, fyzikální a chemické tabulky pro střední školy.
Hodnocení zkoušky z matematiky profilové části MZ se provádí podle klasifikační stupnice
- a) 1 – výborný,
- b) 2 – chvalitebný,
- c) 3 – dobrý,
- d) 4 – dostatečný,
- e) 5 – nedostatečný.
Žák vykoná zkoušku nebo část zkoušky úspěšně, pokud je hodnocen stupněm uvedeným pod písm. a) až d).
Stupeň 1 (výborný): žák zvládá bez pomoci počítat zadané úlohy, výpočty opírá o teoretické znalosti. Ve výpočtech nejsou hrubé chyby. Orientuje se v dané matematické oblasti a zvládá i doplňující otázky, které mohou být i mimo zadané téma.
Stupeň 2 (chvalitebný): žák zvládá s mírnou dopomocí počítat zadané úlohy. Drobné nepřesnosti po upozornění sám nalezne a odstraní. Výpočty opírá o teoretické znalosti, jsou matematicky správné a bez výrazných hrubých chyb. Orientuje se v dané matematické oblasti a zvládá i doplňující otázky.
Stupeň 3 (dobrý): žák student zvládá s dopomocí počítat zadané úlohy. Při řešení potřebuje výraznější pomoc. Chyby dokáže po upozornění sám opravit. Orientuje se v dané matematické oblasti, teoretické znalosti uplatňuje v omezené míře. Na doplňující otázky s dopomocí dokáže odpovědět.
Stupeň 4 (dostatečný): žák zvládá s dopomocí základní početní dovednosti v zadaných úlohách. Při řešení potřebuje výraznou pomoc, počítá s chybami, které v některých případech s dopomocí opraví. Má základní teoretické znalosti, ale nedokáže je aplikovat při řešení úloh. Doplňující otázky zvládá zodpovědět s výraznou dopomocí.
Stupeň 5 (nedostatečný): žák nezvládá ani s dopomocí počítat zadané úlohy, případně počítá s hrubými chybami. Nemá základní dovednosti v dané matematické oblasti, nereaguje na doplňující otázky.