Jean Monnet očima studentů
Projekt Jean Monnet a naše poznávání EU
Projekt Jean Monnet nás provázel během posledních tří let a postupně jsme díky němu poznávali Evropskou unii z různých pohledů. Každý rok jsme se naučili něco nového – od základních informací o fungování EU až po konkrétní témata, která jsme probírali v jednotlivých předmětech.
Například jsme se v rámci projektu v různých hodinách věnovali Evropské unii tematicky:
V hudební výchově jsme se učili o Ódě na radost, hymně EU, a o jejím symbolickém významu pro jednotu a spolupráci mezi evropskými státy.
V občanské výchově jsme se zaměřili na instituce EU, jejich pravomoci a fungování – například Evropský parlament, Komisi a Radu EU.
V angličtině a dalších jazycích jsme mluvili o jazykové rozmanitosti v Evropě a o důležitosti znalosti cizích jazyků a každoročně si připomínali Evropský den jazyků.
V zeměpise a dějepise jsme sledovali rozšiřování Unie a vliv evropské politiky na svět.
Avšak projekt se neodehrával jen v hodinách – po celé škole postupně vznikaly nástěnky s informacemi o EU, významných osobnostech, členských státech a evropských symbolech.
To nám pomohlo si témata lépe představit a uvědomit si, že EU je vcelku velmi vlivný a rozsáhlý komplex. Velkým přínosem byly také přednášky odborníků, například setkání s překladatelem Martinem Staškem, který pracuje pro instituce EU. Díky němu jsme nahlédli do zákulisí práce
v evropských strukturách a pochopili, jak důležité je porozumění a přehled mezi jazyky a kulturami. Zajímavé bylo i setkání s finštinou díky paní Aleně Hanzlové.
Od školního roku 2023/24 pravidelně zájemci z druhých ročníků absolvují test o znalostech EU, díky kterému je možné porovnat, co všechno se za ty dva roky naučili. Ti nejlepší následně vyrazí na týdenní pouť do Lucemburku, kde se pohybují na půdě evropských institucí a evropské školy.
Ve výhodě jsou účastníci Kroužku přátel Evropy, který vede Mgr. Kateřina Straková. Tento kroužek navštěvují žáci, kteří mají o téma Evropské unie větší zájem a chtějí o ní dozvědět víc do hloubky. V kroužku se žáci podrobněji věnují fungování institucí EU, jejím hodnotám, konkrétním členským státům, historii i aktuálním otázkám evropské politiky. Absolvují také besedy a workshopy s odborníky na EU z Europe Direct, Evropského soudního dvora a FSS MUNI.
Bezpochyby projekt pomohl lépe pochopit význam spolupráce mezi evropskými státy a uvědomit si, že Evropská unie má přímý vliv i na náš život v České republice. Obecně se velmi zvýšilo povědomí studentů o EU a její souvislosti s našimi životy.
Za studenty 3.B Tadeáš Vícha
