Anglie a jižní Wales

Školní poznávací exkurze

Letošní školní výprava za poznáním se uskutečnila v 2. květnovém týdnu a celkem 46 studentů z Biskupského gymnázia a Střední školy gastronomické navštívilo Belgii, Anglii a jižní Wales. Ze Žďáru nad Sázavou jsme se večerním přejezdem přes Německo přesunuli nejprve do Belgie, kde jsme si prohlédli Atomium, symbol mezinárodní výstavy EXPO 58 a známou turistickou dominantu Bruselu. Poté jsme zamířili do půvabného města Bruggy, kde jsme se prošli historickým jádrem, ochutnali lahodnou belgickou čokoládu a projeli se lodí po vyhlášených říčních kanálech, které připomínají italské Benátky…

Druhý den jsme se časně ráno nalodili na trajekt ve francouzském Calais a šťastně se přeplavili do anglického Doveru. Počasí nám během plavby přálo, takže si všichni vychutnávali výhled na Lamanšský průliv a v závěru plavby jsme obdivovali romantické bílé doverské útesy na anglickém pobřeží…

Z přístavu jsme zamířili rovnou do Windsoru, královského města na Temži, kde byl naším cílem slavný hrad Windsor, největší hradní komplex ve Velké Británii a již po staletí nejvýznamnější venkovské sídlo britských panovníků. Navštívili jsme královské komnaty, kapli sv. Jiří, proslulé windsorské zahrady a malebné okolní uličky.

Odpoledne jsme si zpestřili výletem na anglický venkov a prošli se po pohádkovém Avebury, největším kamenném kruhu v Británii z 3. tisíciletí př.n.l., který je součástí rozsáhlého prehistorického osídlení a je zapsán na seznamu světového dědictví UNESCO. Večer jsme dorazili do lázeňského města Bath v jihozápadní Anglii, kde jsme se ubytovali v hostitelských rodinách.

Další den ráno jsme odjeli do městečka Glastonbury v hrabství Somerset, které znají milovníci slavného hudebního festivalu. Tam jsme v doprovodu anglického průvodce v dobovém kostýmu prozkoumali ruiny Glastonbury Abbey, nejstaršího kláštera ve Velké Británii, který je mimo jiné opředen mnoha legendami o svatém grálu či králi Artušovi a stejně jako celý kraj oplývá bohatou mystikou.

Odpoledne nás čekalo městečko Wells, jehož dominantu tvoří majestátní katedrála z 12. století a biskupský palác, v jehož zahradách vyvěrá posvátný pramen sv. Ondřeje, podle kterého je město pojmenováno. Zbytek dne jsme strávili v kouzelném městě Bath, které kolem přírodních horkých pramenů na místě staré keltské svatyně postavili Římané. Město je oblíbené pro svou nevšední architekturu, která nezapře italskou inspiraci, pro rozsáhlé parky a zahrady, které se rozprostírají v kopcích nad řekou Avonou a pro svou příjemnou lázeňskou atmosféru. Na pěší zóně v centru města jsme si mohli vychutnat vystoupení pouličních hudebníků a navštívit proslulé Roman Bath Museum.

Následující den byl vyhrazen pro Wales… Navštívili jsme starobylý hrad Chepstow Castle na útesech nad řekou Wye, který v 11. století po svém vítězném tažení do Anglie nechal postavit Vilém Dobyvatel. Bylo to pro něj opravdu výhodné strategické místo - stačilo překročit řeku a ocitli jste se zase v Anglii. To jsme si samozřejmě také několikrát vyzkoušeli :-) Z waleského venkova jsme zamířili rovnou do Cardiffu, hlavního města Walesu. Zde jsme se pokochali středověkým hradem, prošli se kolem viktoriánských nákupních arkád a užili si letní přímořskou atmosféru v zátoce Cardiff Bay…

Poslední den jsme se rozloučili s malebným Bath a vyrazili do Londýna. V hlavním městě Anglie jsme se prošli kolem Buckinghamského paláce a Westminster Abbey, nakrmili veverky v St. James´s Park a podívali se na Big Ben a budovy britského parlamentu. Na Trafalgar Square si někteří vylezli na obří lvy u sloupu admirála Nelsona, a pak jsme všichni přes náměstí Leicester Square, kde se konají filmové premiéry, přeběhli do slavné Covent Garden, kde jsme si za hudebního doprovodu dalších „buskers“ odpočinuli a posilnili se na další cestu, tentokrát na jižní břeh řeky Temže...

Většina našich cestovatelů využila možnost vidět Londýn z ptačí perspektivy – projížďka na London Eye je opravdu nevšední zážitek... Po Temži jsme se na lodi společnosti Thames Clippers projeli pod Millenium a Tower Bridge, kolem divadla Globe, galerie Tate Modern, křižníku HMS Belfast a hradu Tower až do malebné čtvrti Greenwich, kde jsme překročili nultý poledník u královské observatoře. S Londýnem jsme se rozloučili krásným výhledem na Canary Wharf a London City. Nakonec jsme opět zamířili k moři, abychom se z Doveru přeplavili na starý kontinent a plni dojmů dojeli až domů.

Výlet to byl vskutku dlouhý, ale věříme, že si všichni odvezli spoustu krásných vzpomínek, nových zážitků a cenných zkušeností.

Díky všem za účast, pohodovou atmosféru a spolupráci. A zase někdy příště - SEE YOU!