Matematika na Bigy

Matematika jako součást komplexu přírodovědně-technického vzdělání

Již sedm let vyučujeme na Biskupském gymnáziu podle moderní koncepce vzdělání, která je založena na několika principech. 

Princip první. Je prokázáno, že frontální výuka, tak zakořeněná v českém školství, je velmi málo účinná. Proto ji nahrazujeme účinnějším kooperativním učením žáků v malých skupinách. 

Princip druhý. Respektujeme individualitu dítěte. Každé dítě je nadáno něčím jiným. Dobrá škola rozvíjí v dětech jejich individuální talenty, nabízí pestré aktivity a inspirace. Kombinační myšlení mohou děti rozvíjet v šachovém kroužku. Algoritmické myšlení v kroužku programování. Pro technické talenty máme kroužek robotiky a IoT (Internet of Things).

Princip třetí. Umožňujeme dětem bádat. Děti jsou od přírody zvídavé, proto jim učitel dává prostor, aby řešily problémy sami. Učitel není předavač informací, ale organizátor jejich vzdělání a inspirátor.

Princip čtvrtý. Kvalitní občanská společnost se skládá z lidí s rozvinutým kritickým myšlením. Učitel proto není garantem správného výsledku, ale moderátorem diskuze o správném výsledku. Děti se navzájem učí správné argumentaci a kritickému myšlení.

Princip pátý. Matematika je pilířem přírodních i technických věd. Uvědomujeme si, že matematika je úzce propojená s obory, které hýbou dnešním světem. 

Princip šestý. Důležité je také rozvíjení matematického řemesla. To vyžaduje pravidelný trénink a případně i paměťové zvládnutí určitých pravidel, algoritmů a definic.