Proč máme úspěch v matematice

Koncepce matematiky na Bigy

 

Matematika a její aplikace jsou jedním z pilířů současné civilizace. Úroveň matematické gramotnosti mladé generace je v České republice alarmující. Podle výzkumů PISA se čeští studenti propadli do světového podprůměru. 
Podle oficiálních dat centra pro výzkum vzdělávání CERMAT však studenti Biskupského gymnázia patří v matematické gramotnosti k vysoce nadprůměrným.

Čím to je?

Diferenciace - základ práce s talentovanými dětmi

V hodinách předkládáme dětem k řešení úkoly rozdílné obtížnosti. Každé dítě se v řešení dostane tam, kam jeho schopnosti v daném okamžiku sahají. 

Například všechny děti v primě dokáží s porozuměním sečíst dva zlomky, ti lepší objeví obecný vztah pro sčítání zlomků a ti nejhloubavější jej umí dokázat.

Opakování - matka moudrousti

Jednotlivé tematické celky jsou krátké, často se však opakují jakoby po spirále se stoupající obtížností a pozvolna a přirozeně se přídává zobecňování objevených vztahů. Z tohoto důvodu nebývá problém absence žáka a to ani dlouhodobější.

Týmová práce - základ budoucí kariéry

Při řešení matematických úloh vzniká prostor pro diskusi dětí v rámci skupiny i celé třídy. Děti se učí správně logicky argumentovat při obhajování svého řešení. Zároveň naslouchjí i ostatním a kriticky posuzují jejich argumenty. Pokud děti často pracují v ustálených skupinách, tyto skupiny se časem socializují a mezi členy vzniká velmi účinná forma spolupráce.

"Výrazy" - kámen úrazu klasické matematiky

Při výuce klasické matematiky na nižším gymnáziu jsme naráželi na častý problém - děti nechápou práci s matematickými výrazy. Toto téma je v české klasické matematice zařazeno do výuky příliš brzy a je zbytečně rozsáhlé a odrazující zejména pro nadané děti, kterým uniká jejich účel. Matematické výrazy v klasické matematice nemají téměř žádnou souvztažnost k jejich zkušenostem, a proto jsou děti nuceny k pouhé bezduché reprodukci učitelských návodů a postupů, což bývá příčinou špatného vztahu k matematice jako takové.

My zařazujeme téma "výrazy" od primy až do kvarty velmi často, ale vždy přes zkušenost s nějakými reálnými objekty. Takto děti postupně "dozrávají" a vyjádření matematického vztahu pomocí obecného výrazu je pro ně přirozeným vyústěním jejich zkušeností.

Přesahy do budoucnosti

Matematika na nižším stupni pokrývá témata aritmetika a algebra, rovinná geometrie, závislosti a práce s daty. Kromě toho budujeme základy pro studium na vyšším gymnáziu zařazováním propedeutických příkladů z kombinatoriky, analytické geometrie, prostorové geometrie a posloupností. Tedy témat, která v klasické matematice na základní škole a nižším stupni gymnázií zcela chybí. 

Na vyšším gymnáziu matematiku nevyučujeme frontálním způsobem výuky, v maximální míře využíváme zapojení studentů a jejich vlastního tvořivého myšlení. Studenti jsou zvyklí diskutovat nad problémy a hledat vlastní způsoby řešení. Učí se pracovat s chybou, formulovat a zdůvodňovat svoje postupy. Někteří studenti studují matematiku nad rámec středoškolské výuky v on-line kurzech John´s Hopkins University USA. Někteří z nich jsou také absolventy odborných a celosvětově uznávaných AP zkoušek. Se svými matematickými pracemi se zapojují také do soutěže Středoškolská odborná činnost.

Matematické znalosti studentů Bigy se tak stávají pilířem jejich dalšího studia na vysokých školách.

Státní maturitní zkouška

U státních maturit každoročně dosahujeme nadprůměrných výsledků, v grafu níže můžete posoudit úspěšnost našich studentů v porovnání s ostatními gymnázii v celé ČR a středními školami v Kraji Vysočina:

Graf úspěšnosti našich studentů z didaktického testu z matematiky v MZ 2015:

graf úspěšnosti

(Svislá osa grafu znázorňuje medián úspěšnosti)

Zdroj dat: Cermat